Najważniejszym krokiem po napisaniu książki jest wybór sposobu jej opublikowania. W tym zakresie istnieje dziś wiele rozwiązań – niektóre z nich mogą świetnie działać w przypadku danego gatunku książki czy rodzaju napisanego materiału, inne wypadną gorzej. Wciąż jednak jedną z najbardziej efektywnych dróg początkujących autorów jest współpraca z wydawnictwem. Podpowiadamy jak wydać powieść w takim modelu oraz na co zwrócić uwagę, szukając odpowiedniej oficyny.
Czym zajmuje się wydawca książek?
Zacznijmy jednak od początku. Na czym polega zadanie wydawnictwa? To firma, która zajmuje się przygotowywaniem treści opracowanej przez autorów do publikacji i dystrybucji, by trafić z książką do określonej grupy czytelników. Oficyny doradzają również lub pomagają w przygotowaniu takich elementów, jak okładka publikacji, zajmują się prawami autorskimi oraz tworzeniem strategii marketingowych i ich realizacją, dzięki czemu można skutecznie promować książkę.
Wybór wydawcy jest bardzo indywidualną decyzją, którą podejmujemy w oparciu o to, jak zamierzamy zrealizować proces produkcji, dystrybucji i promocji publikacji. Istnieje kilka różnych sposobów na to, jak wydać powieść (https://novaeres.pl/jak-wydac-ksiazke) lub inny gatunek książki. Debiutujący autorzy coraz częściej odchodzą od tradycyjnego rozwiązania na rzecz publikowania subsydiowanego czy self-publishingu.
Jak znaleźć wydawcę, by wydać powieść?
Początkujący pisarze często uważają, że najlepszym wyborem jest współpraca z najbardziej znanymi, największymi wydawnictwami. To nie do końca słuszne przekonanie. Kluczowym czynnikiem, podczas poszukiwania oficyny, z którą wydamy książkę, powinna być sama jakość przygotowania publikacji, jej dystrybucji i promocji.
Pierwszy z wymienionych elementów można przetestować po prostu oglądając książki wydane przez określoną firmę. Sposób dystrybucji sprawdzamy poprzez skontrolowanie, gdzie dane publikacje można zakupić – czy są dostępne w stacjonarnych księgarniach, czy tylko w sieci? Promocję łatwo kontrolować online – jak są prowadzone media społecznościowe? Jak wygląda strona internetowa? Czy widzieliśmy kiedyś reklamę książek konkretnego wydawnictwa? Jakich autorów promuje?
Jeśli nasza książka ma bardzo konkretną niszę (np. zastanawiamy się jak wydać powieść podróżniczą), warto poszukać wydawnictw, specjalizujących się w takich gatunkach lub po prostu mających na koncie już publikacje w podobnej tematyce. To zwykle mniejsze oficyny, poświęcające autorom więcej uwagi na każdym etapie przygotowania książki do wydania i bardziej koncentrujące się na dopracowaniu detali.
Ważne jest również sprawdzenie warunków umowy. Jeśli decydujemy się np. na model subsydiowany, warto znaleźć zapisy o tym, w jakiej części kosztów ma partycypować autor i co dostaje w zamian. Trzeba również skontrolować do kogo będą należeć prawa autorskie po podpisaniu umowy. Podczas poszukiwań odpowiedniego wydawnictwa nie warto się spieszyć – spokojne, dokładne porównanie warunków współpracy i podjęcie przemyślanej decyzji zaprocentuje w przyszłości.