Wynajęcie kontenera na śmieci to ważny krok przy planowaniu remontu mieszkania, domu lub kiedy mają mieć miejsce wszelkie prace budowlane, jak demontaż, rozbiórka czy rozbudowa. Jak odpłatnie wynająć kontener i zapewnić komfort składowania śmieci podczas przeprowadzania robót? W jaki sposób należy segregować powstające odpady budowlane? O tym przeczytasz poniżej.
Dlaczego trzeba wynająć kontener na śmieci?
Odpady budowlano-remontowe nie mogą być składowane byle gdzie. Przepisy wymuszają na wytwórcy tego rodzaju odpadów dysponowanie odpowiednim pojemnikiem. Nie można jednak do tego celu wykorzystać kubłów na śmieci komunalne, czyli na odpady powstające podczas codziennego bytowania w gospodarstwach domowych. Po pierwsze, te segregowane są wg pięciu frakcji, czyli na papier, metal i tworzywa sztuczne, opakowania szklane, odpady bio i śmieci zmieszane. Gruz z budowy czy śmieci z remontu nie zaliczają się do żadnej z tych frakcji, nawet do odpadów zmieszanych, ponieważ wykluczony jest z traktowania go jak śmieci bytowe. Wg art. 1 pkt 7 Ustawy o odpadach odpady budowlane i rozbiórkowe nie są zaliczane do odpadów komunalnych.
Co za tym idzie, opłata za wywóz odpadów komunalnych nie obejmuje utylizacji śmieci z budowy czy remontu, a zatem wywóz gruzu musi jego wytwórca zorganizować na własną rękę.
Po drugie zaś, technologia recyklingu śmieci bytowych jest nieco inna niż technologia odzysku surowców z gruzu, dlatego mieszanie tych odpadów powodowałoby nieefektywny recykling i śmieci bytowych, i gruzu.
Jak wynająć kontener?
Aby wynająć kontener na odpady, należy skontaktować się z lokalną firmą, zajmującą się wywozem śmieci z remontu czy budowy. Kontaktować można się zwykle telefonicznie, mailowo lub przez formularze dostępne na stronach internetowych danych firm. Najefektywniejszy jest często kontakt telefoniczny, podczas którego na bieżąco można zadać ewentualne pytania, czy rozwiać wątpliwości co do przebiegu usługi, jaką jest wynajem kontenera i późniejsza utylizacja jego zawartości. W trakcie rozmowy zapytać można o dostępne wymiary i udźwig kontenerów, tak aby dopasować wybór do swoich potrzeb. Ustalić można też miejsce i datę dostarczenia pojemnika. Bardzo często okazuje się, że kontener może zostać przetransportowany przez pracowników tam, gdzie jest potrzebny, już następnego dnia. Formalności zwykle ograniczone są do minimum. Firmy, których przykładem może być gruzo.pl, zaopatrzone są w bardzo różne kontenery na śmieci: od tych przeznaczonych na gruz, przez kontenery na wszelkiego rodzaju opakowania, aż po odpady zielone, kiedy przearanżowaniu poddawany zostaje nie dom czy mieszkanie, lecz ogród, i trzeba pozbyć się niechcianych odpadów roślinnych.
Jak segregować odpady?
Wszystko zależy od tego, jaki jest zakres robót i jaki kontener został wynajęty.
Kontener na gruz pomieści zwykle:
- odpady z betonu, cegieł,
- wszelką ceramikę i armaturę łazienkową,
- tynki, stare tapety i okleiny,
- mieszanki gipsowe
- materiały konstrukcyjne
Czasami przydaje się również osobny kontener na tworzywa sztuczne lub metal, gdzie umieszczać można, odpowiednio:
- Materiały izolacyjne, okablowanie, odzież roboczą i inne elementy ochronne ubrań, tekstylia typu ścierki, szmatki, płachty, gumę.
- Fragmenty z aluminium, ołowiu, cynku, żelaza, stali czy wykonane z mieszaniny metali, np. stare rury instalacji hydraulicznej.
Jeśli chodzi o opakowania, to podczas budowy i remontu, opakowań po chemii budowlanej może być naprawdę sporo. Do kontenera trafić mogą te wykonane z papieru i tektury, np. kartony, ale też metalowe, np. puszki, szklane, np. słoiki, plastikowe opakowania czy nawet opakowania wielomateriałowe.
Szacuje się, że do roku 2025 zacząć ma obowiązywać obowiązkowa segregacja odpadów budowlanych na co najmniej 6 frakcji. Obowiązek ten dotyczyć ma wytwórców odpadów prowadzących działalność gospodarczą. Spis dokładnych frakcji, na jakie trzeba będzie rozdzielać odpady, jest jeszcze w trakcie formowania.
Kontener na odpady remontowo-budowlane jest obowiązkowy jeśli mowa o legalnym postępowaniu z tego typu odpadami. Nie trzeba jednak posiadać go na własność, wystarczy odpłatnie wynająć go od specjalistycznych firm jak gruzwoz.pl. Proces ten jest krótki i prosty, niewymagający zbyt wielu formalności, a z podstawionego pod dany adres kontenera korzystać można przez kilka dni. Po tym czasie pracownicy przyjeżdżają po pojemnik i zawożą do utylizacji jego zawartość.
Artykuł partnera