Offboarding powinien być jednym z uporządkowanych procesów firmowych. Dzięki temu odejście pracownika nie sparaliżuje działań twojej firmy i jednocześnie obędzie się bez niechcianych emocjonujących przeżyć. Firmy, w których istotną rolę odgrywa wysoka kultura organizacyjna, dbają o to, by offboarding był wartościowym i pełnym szacunku czasem dla obu stron.
Z czego składa się offboarding?
Offboarding, w zależności od tego, jakie miejsce w strukturze organizacji zajmował pracownik, może być dość złożonym procesem. Jak przeczytasz na stronie https://gamfi.com/blog/offboarding-czyli-jak-wlasciwie-pozegnac-pracownika/, warto poświęcić mu czas i energię, by nie palić mostów i zachować dobrą relację z byłym pracownikiem.
Na offboarding składają się:
- kwestie formalne (zdanie firmowego sprzętu, przepustek, zablokowanie dostępów do aplikacji służbowych)
- przekazanie obowiązków – pracodawca powinien wyznaczyć osobę, która przejmie rolę zwalnianego pracownika
- informacja dla załogi – aby uniknąć plotek i niedopowiedzeń, warto zakomunikować w firmie odejście pracownika w prosty sposób.
Korzyści płynące z offboardingu
Kultura zwalniania pracowników ma wpływ na to, jak osoby zatrudnione postrzegają firmę. Twoi pracownicy powinni widzieć, że zwalniane osoby traktowane są z szacunkiem i nikt nie stawia ich przed faktem dokonanym z dnia na dzień. Jeśli wysyłasz do nich jasny komunikat na temat tego, dlaczego zwalniasz konkretną osobę, nie będą czuć bezpodstawnego strachu przed zwolnieniem.
Z punktu widzenia pracownika, który jest zwalniany, bardzo ważne jest to, w jaki sposób traktuje go pracodawca. Zachowanie dobrych relacji z byłym pracownikiem jest korzystne również z punktu widzenia firmy. Wszystko dlatego, że:
- były pracownik, który dobrze mówi na temat firmy jest cenny z wizerunkowego punktu widzenia
- w wielu branżach środowisko pracy jest dość wąskie i istnieje spora szansa na to, że poszczególne osoby z organizacji spotkają się ponownie w nowym miejscu pracy
- utrata (a nawet zmiana) pracy dla każdego zatrudnionego wiąże się z ogromny stresem, warto zatem minimalizować go na tyle, na ile jest to możliwe i zachować się empatycznie względem zwalnianego.
Offboarding a outplacement
Jednym z elementów procesu zwalniania pracownika może być outplacement. To nic innego jak zespół działań, które polegają na tym, by pomóc pracownikowi w znalezieniu zatrudnienia. Obejmuje pomoc psychologiczną, a także szeroko pojęte doradztwo zawodowe i aktywizację zawodową osób, które (często po latach) muszą ponownie starać się o pracę.
Takie podejście przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale też twojej firmie. Pracodawca, który nie zostawia byłych pracowników samych sobie, jest pozytywnie postrzegany na rynku pracy. To szczególnie istotne, gdy w firmie pojawia się groźba zwolnień grupowych lub związanych z kryzysem w branży.
Podsumowanie
Offboarding to proces, który pomaga pracownikowi i pracodawcy zakończyć współpracę. Może choć nie musi wiązać się z outplacementem. Uporządkowanie go pozwala uniknąć chaosu w firmie. Jest też wartościowe z punktu widzenia zwalnianego i innych pracowników. Osoby zatrudnione w firmie doceniają fakt, że proces zwolnienia ma kulturalny i ustrukturyzowany przebieg.