Podatek od nieruchomości, podatek rolny i leśny, podatek od środków transportowych – te ważne podatki lokalne wymagają dopełnienia odpowiednich formalności. Sprawdź, jak sprawnie i wygodnie rozliczyć podatki we Wrocławiu dzięki praktycznemu systemowi online.
Rozliczanie podatków w urzędzie miasta Wrocławia
Podatki lokalne wymagają rozliczenia w urzędzie miasta, w którym położony jest przedmiot opodatkowania lub (w niektórych przypadkach) mieszka lub ma siedzibę właściciel. W urzędzie miasta Wrocławia rozliczysz między innymi:
Podatek od nieruchomości – jeśli działka, dom lub mieszkanie znajduje się na terenie urzędu miasta Wrocławia, tutaj złóż deklarację DN-1 lub informację IN-1. Dokumenty te służą rozliczeniu podatku od nieruchomości.
Podatek rolny – jako posiadacz gruntu rolnego we Wrocławiu musisz złożyć informację IR-1 lub deklarację DR-1. Obowiązek ten obejmuje również użytkowników wieczystych, posiadaczy samoistnych oraz posiadaczy gruntów będących własnością samorządu lub Skarbu Państwa.
Podatek leśny – jeśli jesteś właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem gruntu oznaczonego w ewidencji gruntów jako leśny, musisz złożyć w urzędzie miasta Wrocławia deklarację DL-1 lub informację IL-1.
Podatek od środków transportowych – w tym wypadku znaczenie ma miejsce zamieszkania lub adres siedziby właściciela pojazdu o masie powyżej 3,5 tony, np. autobusu, ciężarówki, przyczepy lub naczepy. Do urzędu miasta Wrocławia należy złożyć deklarację DT-1 wraz z obowiązkowym załącznikiem DT-1/A
Czym jest kreator deklaracji podatkowych?
Prawidłowe rozliczenie podatków we Wrocławiu może być proste, jeśli korzystasz z funkcjonalnych narzędzi. Jednym z nich jest kreator Przyjaznych Deklaracji. To alternatywa dla tradycyjnego wypełniania urzędowych druków – papierowych lub elektronicznych.
Jak działa kreator deklaracji podatkowych? Na początku wybierasz podatek, który chcesz rozliczyć. Następnie odpowiadasz na zadawane pytania, uzupełniasz potrzebne dane i zatwierdzasz. W razie wystąpienia braków lub błędów kreator wskaże na konieczność ich uzupełnienia bądź poprawienia. System prawidłowo zaokrągla kwoty i dokonuje automatycznych wyliczeń, jeśli takie wyliczenia są konieczne. Gdy już dokument jest gotowy, do wyboru masz dwie opcje: możesz go wydrukować i dostarczyć do urzędu miasta Wrocławia osobiście bądź pocztą lub wysłać online.
Jak wysłać dokumenty podatkowe online?
Do elektronicznej wysyłki deklaracji oraz informacji podatkowych służy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP). To rozwiązanie darmowe, dostępne zarówno dla osób fizycznych, jak i osób prawnych. Aby wysłać dokument online, musisz posiadać aktywny Profil Zaufany, podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczną (dotyczy osób prawnych).
Odpowiedź z urzędu miasta Wrocławia
Jeśli jesteś osobą fizyczną, w odpowiedzi na złożoną informację IN-1, IR-1 lub IL-1 otrzymasz z urzędu miasta decyzję o wymiarze odpowiedniego podatku. Jeśli jesteś osobą prawną, podatek wyliczasz samodzielnie w deklaracji i nie oczekujesz odpowiedzi od organu podatkowego. W przypadku podatku od środków transportowych wysokość daniny zawsze wyliczana jest samodzielnie – niezależnie od tego, czy jesteś osobą fizyczną, czy prawną.
Artykuł sposnorowany