Wynajem mieszkania dla firmy to coraz bardziej popularny sposób na zarobek. Obserwujemy nawet tendencje do kupowania mieszkań na kredyt, żeby później wynajmować je przedsiębiorcom.
Ostatnimi czasy można również zauważyć wzrost zainteresowania wynajmem mieszkań prywatnych na cele mieszkaniowe firmom. Z punktu widzenia właściciela nieruchomości, jest to o wiele bardziej opłacalna kwestia, gdyż stawki najmu liczone są zupełnie inaczej niż w tradycyjnej wersji. Tutaj zazwyczaj pod uwagę brana jest ilość pracowników.
Wciąż jednak rodzą się spore wątpliwości na temat wynajmu mieszkania firmom. Osoby, które chcą dokonać tego czynu, martwią się o to, że mogą nie dopełnić jakieś formalności, co może skutkować licznymi kontrolami skarbowymi oraz wysokimi podatkami. Dementujemy wszystkie te plotki i podpowiadamy, co warto wiedzieć przy wynajmie mieszkania dla firmy.
Jak wynająć mieszkanie prywatne firmie?
Pierwszą kwestią, na która powinniśmy zwrócić uwagę przy wynajmie własnego mieszkania danej organizacji, to sprawdzenie jej pozycji na rynku oraz opinie w internecie. Poszukiwania możemy rozpocząć od najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej.
Następnie po numerze NIP lub REGON weryfikujemy poprawność danych firmy oraz jej prawdziwość.
Gdy mamy to już za sobą, proponujemy sprawdzenie we wszystkich możliwych źródłach to, czy dana firma jest wypłacalna. Bardzo dużo informacji na ten temat możemy znaleźć obecnie w internecie, czasami jedynie za drobną opłatą.
Przed samym podpisaniem umowy, o której za chwilę, możemy również pokusić się o sprawdzenie osoby, która reprezentuje firmę.
Końcowy etap przygotowań to ustalenie warunków najmu mieszkania. W jego skład, tak jak w przypadku klasycznego wariantu, wchodzi kaucja, wartość miesięcznego czynszu, liczba osób i warunki korzystania z nieruchomości i inne kwestie.
Umowa najmu mieszkania z firmą – jak sporządzić?
Pierwszym aspektem, na który zwracamy uwagę podczas wynajmu lokalu, są wszelkie kwestie prawne i formalności. Ich poprawność i rzetelność, będzie rzutowało na dalszą, owocną współpracę.
Pierwszorzędnym czynnikiem jest przygotowanie właściwej umowy najmu. Ma ona za zadanie chronić interesy właściciela mieszkania, oraz ustalić wszystkie prawa i obowiązki dla najemcy. Powinny znaleźć się w niej, wszystkie istotne rzeczy, z punktu widzenia wynajmującego posiadłość, oraz właściciela nieruchomości. Tutaj możesz pobrać umowę najmu mieszkania z firmą i przeczytać więcej o tego typu wynajmie.
Co powinno znaleźć się w umowie najmu mieszkania dla firmy?
To m.in. wysokość czynszu i termin jego płatności, wysokość kaucji, która często wynosi równowartość jednej raty najmu. Obok tych podstawowych aspektów, w umowie powinna znaleźć się jeszcze informacje na temat tego, kto jest zobowiązany do opłaty wszelkich rachunków związanych z utrzymaniem lokalu oraz dane na temat terminu, na jaki zostanie zwarta umowa.
Odbiór lokalu przez najemcę, powinien być pokwitowany protokołem i podpisany przez obie strony.
Wynajem mieszkania dla firmy na cele mieszkaniowe a VAT
Samo wynajęcie mieszkania jest sprawą indywidualną właściciela. To od niego zależy, czy udostępni swoje lokum osobie prywatnej, czy też firmie. Możemy zostać zwolnieni z płacenia podatku VAT, jeżeli nieruchomość będzie miała charakter mieszkalny, a zyski będzie czerpał z tego tytułu tylko właściciel.
Umowa więc powinna zawierać stosowne informacje o tym, że wynajmowana powierzchnia jest lokalem o charakterze mieszkalnym i właśnie w tym celu zostaje wynajęta.
Niemniej w przypadku stwierdzenia ciągłości najmu lub przekroczeniu danej kwoty, może wystąpić obowiązek płacenia podatku. Możemy go wtedy rozliczać wg. skali podatkowej 17% lub 32%, lub ryczałtem 8,5 % i 12,5 % w zależności od uzyskiwanych kwot.
Prawnik Katarzyna Janas-Bajson