Wczoraj (13 maja) zakończyły się konsultacje dotyczące projektów zmian w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Jedna z propozycji Ministerstwa Edukacji Narodowej zakłada usunięcie wierszy Marii Konopnickiej z listy lektur w polskich szkołach ponadpodstawowych.
Zamiar usunięcia wierszy Marii Konopnickiej z listy lektur zaniepokoił posła Jacka Niedźwiedzkiego, który skierował w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
– W prekonsultacjach MEN zaproponowało wykreślenie „Wyboru Wierszy” Marii Konopnickiej z listy lektur uzupełniających w szkołach ponadpodstawowych. O ile popieram ogólny kierunek, który obrało ministerstwo, tak w kwestii wykreślenia dzieł naszej wybitnej wieszczki chciałbym wyrazić zdanie odrębne – można przeczytać w piśmie Jacka Niedźwiedzkiego skierowanym do Minister Edukacji Narodowej.
– Propozycje ministerstwa wywołały spore poruszenie wśród mieszkańców moich rodzinnych Suwałk. W Suwałkach Maria Konopnicka patronuje szkołom, przedszkolom i instytucjom publicznym. Mieszkańcy są bardzo związani z jej osobą i są dumni ze swojej rodaczki, która dokonała przełomu w literaturze, protestowała przeciwko antypolskiej polityce zaborców i walczyła o prawa kobiet – poinformował w piśmie poseł Jacek Niedźwiedzki.
W interpelacji poseł Koalicji Obywatelskiej skierował do ministerstwa także trzy pytania – jakimi kryteriami kieruje się MEN rozważając usunięcie twórczości Marii Konopnickiej z nauczania w polskich szkołach? Czy MEN zamierza ponownie pochylić się nad propozycją usunięcia utworów Marii Konopnickiej z kanonu lektur szkolnych? Czy ministerstwo rozważa pozostawienie na liście lektur „Roty”, jako utworu szczególnie ważnego polskiemu społeczeństwu?
W odpowiedzi Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej stwierdziła, iż ograniczenie treści podstawy programowej kształcenia ogólnego jest równoznaczne z usunięciem niektórych utworów literackich.
– Należy jednocześnie pamiętać, że – jak stanowią przepisy ustawy Karta Nauczyciela – nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania oraz pomocy naukowych, jakie uważa za najwłaściwsze – stwierdziła w odpowiedzi Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
– Niezależnie od wyników konsultacji publicznych, nauczyciel może zdecydować o omawianiu utworów literackich wybranych również przez siebie, tj. spoza listy lektur umieszczonej w podstawie programowej – dodała Katarzyna Lubnauer.
Konsultacje publiczne projektów podstaw programowych trwały do wczoraj (13 maja) i wkrótce poznamy końcowy kształt rozporządzeń.