Za maksymalnie trzy i pół roku tiry ominą nasze miasto. Dziś w obecności prezydenta Suwałk została podpisana umowa pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a wykonawcą obwodnicy firmą Budimex.
Prawie 13-kilometrowa obwodnica Suwałk zostanie wykonana w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej i będzie przedłużeniem oddanej do użytku 7 listopada 2014 roku obwodnicy Augustowa. Firma Budimex wybuduje ją w 34 miesiące (nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy) za kwotę 299,4 mln złotych. Wykonawca zobowiązał się także do objęcia zbudowanej obwodnicy 10-letnią gwarancją.
Obwodnica Suwałk łączyć się będzie z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km) na węźle „Suwałki Południe” (dawniej Lotnisko). Następnie ominie Suwałki od zachodu i północy. Całość (obie obwodnice) będzie stanowić przeszło 24-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S 61. Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Co ciekawe, droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej – będzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu, oczywiście przystosowana do najcięższego ruchu KR6, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.
Zgodnie z umową wykonawca ma 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a na koniec – 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
W ramach realizowanego przedsięwzięcia m.in. rozbudowany zostanie węzeł Suwałki Południe, powstanie też nowy węzeł Suwałki Zachód oraz elementy węzła Suwałki Północ tj. łącznica P1 o długości ok. 670 m do istniejącej dk 8, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Planowana jest budowa siedmiu obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy, pięciu nad nią i jednego nad torami PKP.