Od połowy października Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął przegląd sprzętu zimowego, który zostanie wykorzystany do prac związanych z zimowym utrzymaniem dróg, ulic, chodników, ścieżek rowerowych i parkingów w granicach administracyjnych Suwałk.
Obecnie trwa przegląd techniczny dwóch samochodów ciężarowych przystosowanych do zimowego utrzymania dróg. W trakcie prac sprawdzany jest stan techniczny samochodów oraz wymieniane są części eksploatacyjne pojazdów. Wraz z końcem października zostaną przygotowane trzy pojazdy do zimowego utrzymania dróg i ulic. W listopadzie będą trwały dalsze prace związane z przeglądem technicznym kolejnych pojazdów oraz ciągników do odśnieżania chodników.
Zarząd Dróg i Zieleni dysponuje pięcioma samochodami specjalnymi z pługiem i posypywarką, samochodem ciężarowym z wywrotką i z pługiem, dwoma koparko-ładowarkami oraz ośmioma ciągniki rolniczymi z pługiem i siewnikiem. Ponadto ZDiZ posiada pojazdy do przewozu brygad odśnieżających ręcznie.
Zarząd Dróg i Zieleni pełni obowiązek wykonawczy i nadzorczy nad wszelkimi pracami związanymi z zimowym utrzymaniem ciągów komunikacyjnych w granicach administracyjnych Suwałk. Do tych prac należy odśnieżanie, zapobieganie i likwidacja śliskości zimowej oraz wywóz śniegu z miejsc jego nadmiernego nagromadzenia.
W celu uszeregowania wykonywania zadań zimowych drogom, ulicom i chodnikom zastały przypisane standardy zimowego utrzymania. Standard określa czas w jakim skutki danego zjawiska atmosferycznego powinny być usunięte. Waha się on od 3 do 24 godzin.
W okresie zimowym, czyli od początku listopada do końca marca, w Dziale Oczyszczania i Napraw pełniony jest całodobowy dyżur związany z „Akcją Zima”. Aby utrzymać ciągłość dyżurów w okresie zimowym kierowcy, którzy zajmują się utrzymaniem dróg, ulic i parkingów podzieleni są po 2 osoby na trzy zmiany. Pełniący dyżury odbierają zgłoszenia z terenu miasta dotyczące zimowego utrzymania dróg pod numerem telefonu: 517 424 600.