sobota, 20 lipca
Kurier Suwalski - Informacje Suwałki

Zabytkowe mosty w Stańczykach – akwedukty Puszczy Rominckiej

Mosty w Stańczykach, będące historycznymi konstrukcjami kolejowymi, odgrywały kiedyś kluczową rolę w strategicznej linii kolejowej. Prace budowlane ruszyły w 1912 roku, a finalne oddanie mostów do użytkowania miało miejsce w latach 1917-1918. Ciekawostką jest to, że ich budowa rozpoczęła się przed nadejściem pierwszej wojny światowej i zakończyła w momencie jej zakończenia.

Należy wspomnieć, że te wiadukty są świadkami wielu ważnych momentów historycznych, które miały miejsce w tej części Polski. Co więcej, ich powstanie miało miejsce mimo trwających w pobliżu działań wojennych, a ich ukończenie nastąpiło w imponująco krótkim czasie, biorąc pod uwagę okoliczności tamtej epoki a także fakt, że projekt był dość skomplikowany.

Pierwotnie, te mosty miały być kluczowym ogniwem w dużej magistrali kolejowej, łączącej ówczesne niemieckie terytorium z obszarem dzisiejszej Litwy. Lecz nadejście wojny przewróciło ówczesne plany do góry nogami. W rezultacie, mimo że mosty zostały ukończone, pełniły funkcje w mniej ważnej lokalnej linii kolejowej.

Miejscowość Stańczyki

Stańczyki to niewielka wioska położona w województwie warmińsko-mazurskim, która została po raz pierwszy wspomniana w XVI wieku. To właśnie tutaj znajdują się zabytkowe wiadukty kolejowe, które należą do nieczynnej już linii Gołdap-Żytkiejmy. Te zabytkowe obiekty stanowią niezwykłe urozmaicenie pięknego krajobrazu tej okolicy.

mosty w stańczykach

Historia budowy mostów w Stańczykach

Uroczyste uruchomienie linii kolejowej w Stańczykach nastąpiło w 1927 roku. Mosty, znane również pod niemiecką nazwą Staatshausen, stanowią część trasy Gołdap–Żytkiejmy–Gąbin. Pierwszy z mostów został wybudowany w latach 1912–1914. Jego południowy odpowiednik powstał później, między 1923 a 1926 rokiem, już po zakończeniu I wojny światowej.

W tamtym czasie tereny te były częścią Prus Wschodnich. Ciekawostką jest, że tory kolejowe ułożono jedynie na jednym z mostów, dokładniej na moście północnym, który był w użyciu. W 1938 roku, według dostępnych rozkładów jazdy, po linii jeździły trzy pary pociągów. Niestety, po II wojnie światowej linia została rozebrana przez Sowietów. Podział Prus Wschodnich sprawił, że linia straciła swoje strategiczne znaczenie, a mosty przestały być wykorzystywane. Dziś są one główną atrakcją turystyczną na pograniczu Mazur i Suwalszczyzny, przyciągając licznych zwiedzających.

Mosty w Stańczykach cennik i bilety

  • Bilet standardowy: 4 zł
  • Bilet ulgowy: 2 zł (dla studentów do 26 roku życia, emerytów oraz rencistów)

Dzieci w wieku do 6 lat wstęp wolny.

Ceny mogą być inne niż powyższe. Obiekt ten jest prywatny.